Նախագիծ
ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆ
ԱԶԳԱՅԻՆ ՌԱԶՄԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆ
ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ
ԵՐԵՎԱՆ 2011թ.
ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ԱԶԳԱՅԻՆ ՌԱԶՄԱՎԱՐՈՒԹՅՈՒՆ
ՆԵՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆ
ԳԼՈՒԽ I. ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ԲՆԱԳԱՎԱՌՈՒՄ
ԱՌԿԱ ԻՐԱՎԻՃԱԿԸ
1.1. Մարդու իրավունքների պաշտպանության հիմնական պատկերը
1.2. Մարդու իրավունքների պաշտպանության ոլորտում Հայաստանի
Հանրապետության միջազգային պարտավորությունները
ԳԼՈՒԽ II. ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՈԼՈՐՏՈՒՄ
ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՀԱՆՐԱՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ԿՈՂՄԻՑ ՈՐԴԵԳՐԱԾ
ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ
2.1.Մարդու իրավունքների պաշտպանության ազգային ռազմավարության
ընդունման անհրաժեշտությունն ու նպատակները
2.2. Մարդու իրավուքների պաշտպանության ռազմավարության հիմնական
սկզբունքներն ու ակնկալվող արդյունքները
2.3. Մարդու իրավունքների պաշտպանության ռազմավարության հիմնական
ուղղությունները
2.4. Մարդու իրավունքների պաշտպանության քաղաքականության
իրականացման ոլորտում պետական մարմինների իրավասությունները
ԳԼՈՒԽ III. ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՀԻՄՆԱԿԱՆ
ՄԻՋՈՑԱՌՈՒՄՆԵՐԸ
3.1 Մարդու իրավունքներ պաշտպանության վերաբերյալ կրթությունն ու
իրազեկումը
3.2 Մարդու իրավունքների պաշտպանության վարչական միջոցները
3.3 Մարդու իրավունքների պաշտպանության դատական միջոցները
ԳԼՈՒԽ IV. ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ
ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ԱՌԱՆՁԻՆ ՈԼՈՐՏՆԵՐՈՒՄ
4.1. Կյանքի իրավունք
4.2. Առողջության պահպանման իրավունք
4.3. Մտքի, խղճի, կրոնի և դավանանքի ազատության իրավունք
4.4. Կրթության իրավունք
4.5.Աշխատանքի իրավունք
4.6. Սեփականության իրավունք
4.7. Պատշաճ կենսամակարդակի իրավունք
4.8. Սոցիալական ապահովության իրավունք
3
4.9. Ազգային փոքրամասնությունների իրավունք
4.10. Անձնական և ընտանեկան կյանքի հանդեպ հարգանքի իրավունք
4.11. Արդար դատաքննության իրավունք
4.12. Ընտրական իրավունք
4.13. Խաղաղ հավաքների ազատության իրավունք
4.14. Ազատ արտահայտման իրավունք
4.15. Երեխաների իրավունքների պաշտպանություն
4.16. Կանանց իրավունքների պաշտպանություն
4.17. Տարեց մարդկանց իրավունքների պաշտպանություն
4.18. Հաշմանդամ անձանց իրավունքների պաշտպանություն
4.19. Փախստականների և ապաստան հայցողների իրավունքների
պաշտպանություն
4.20. Խոշտանգման կամ այլ դաժան, անմարդկային կամ նվաստացնող
վերաբերմունքի կամ պատժի չենթարկվելու իրավունք
4.21 Անձի ազատության և անվտանգության իրավունք
ԳԼՈՒԽ V. ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ
ՌԱԶՄԱՎԱՐՈՒԹՅԱՆ ԴՐՈՒՅԹՆԵՐԻՑ ԲԽՈՂ ԳՈՐԾՈՂՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԾՐԱԳԻՐԸ
ԳԼՈՒԽ VI. ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ
ՌԱԶՄԱՎԱՐՈՒԹՅԱՆ ԵՎ ԳՈՐԾՈՂՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԾՐԱԳՐԻ ԻՐԱԿԱՆԱՑՄԱՆ
ՄՈՆԻՏՈՐԻՆԳԸ
ԳԼՈՒԽ VII. ԵԶՐԱԿԱՑՈՒԹՅՈՒՆ
4 ՆԵՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆ
Մարդու իրավունքների պաշտպանության ապահովումը ժողովրդավարական
հասարակության բարոյական և քաղաքական առաջնահերթություններից է`
սահմանադրական և իրավական ինստիտուտների առանցքը: Մարդու իրավունքների
պաշտպանությունն այն հիմնարար սկզբունքներից է, որոնց շնորհիվ ձևավորվում է
պատշաճ վերաբերմունք ոչ միայն պետության, օրենքի, հասարակական կարգի,
այլև` քաղաքացիական հասարակության նկատմամբ, քանի որ քաղաքացիական
հասարակության հասունությունը և զարգացումն էապես կախված են մարդու
իրավունքների պաշտպանվածության մակարդակից, մարդու իրավունքների
պաշտպանության ինստիտուտների զարգացածության աստիճանից և վերջիններիս
փոխադարձ ինտեգրվածությունից:
Մարդու իրավունքների պաշտպանության ոլորտում միասնական,
նպատակաուղղված և համակարգված քաղաքականության իրականացումն այն
կարևորագույն գործիքն է, որն օգտագործվում է արդի ժողովրդավարական
պետության կողմից` ոլորտում իր ունեցած պարտավորությունները կատարելու
նպատակով:
Մարդու իրավունքը փիլիսոփայական, քաղաքական, բարոյական և իրավական
կատեգորիա է, որի ձևակերպումը տրվել է դեռևս 1948թ. դեկտեմբերի 10-ին ՄԱԿ-ի
կողմից ընդունված Մարդու իրավունքների համընդհանուր հռչակագրում, որտեղ
նշված է. «Մարդիկ ծնվում են ազատ, հավասար, իրենց արժանապատվությամբ ու
իրավունքներով, և մարդկության ընտանիքի բոլոր անդամներին հատուկ
արժանապատվության և նրանց հավասար ու անօտարելի իրավունքների ճանաչումը
հանդիսանում է ազատության, արդարության և համընդհանուր խաղաղության
հիմքը»: Մարդու իրավունքները համընդհանուր են և անբաժանելի, դրանք
փոխպայմանավորված են ու փոխկապակցված, խարսխված են
իրավահավասարության և օրենքի առջև բոլորի հավասարության սկզբունքների վրա:
Մարդու իրավունքները սոցիալական արժեք են, և յուրաքանչյուրն իրավազոր է
պահանջելու պետությունից` ապահովելու և պաշտպանելու իր իրավունքները:
1993թ. հունիսի 25-ին ՄԱԿ-ի անդամ 171 երկրների ներկայացուցիչներ
ընդունեցին Վիեննայի հռչակագիրը և Մարդու իրավունքների համաշխարհային
համագումարի գործողության ծրագիրը, որում նշված է. “Մարդու իրավունքների
միջազգային կոնֆերանսն առաջարկում է, որ յուրաքանչյուր պետություն քննարկի,
թե որքանով է նպատակահարմար կազմել գործողությունների ազգային ծրագիր`
որոշելով այն քայլերը, որոնցով տվյալ պետությունը կբարելավի մարդու
իրավունքների իրականացումը և պաշտպանությունը”:
Անկախության հռչակումից ի վեր Հայաստանի Հանրապետությունը նշանակալի
քայլեր է ձեռնարկել մարդու իրավունքների միջազգային չափանիշները և նորմերը
ազգային օրենսդրությունում արմատավորելու նպատակով: Հռչակվել է
յուրաքանչյուր անձի կյանքի, ազատության և բարեկեցության անխախտելի
իրավունքը: Երաշխավորվել է բոլոր քաղաքացիների, այդ թվում` արտերկրից
ժամանած և քաղաքացիություն չունեցող անձանց իրավունքներն ու
ազատությունները, որոնք ամրագրված են Սահմանադրությունում և իրավական այլ փաստաթղթերում, այդ թվում` մարդու իրավունքներին վերաբերող միջազգային
արձանագրություններում:
Հայաստանը միացել է մարդու իրավունքների վերաբերյալ միջազգային
հիմնարար պայմանագրերին` համապատասխան պարտավորություններ
ստանձնելով մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների
պաշտպանության ժողովրդավարության ամրապնդման ու կառավարման
մակարդակի բարձրացման համար: Մարդու իրավունքների պաշտպանության
առանձին ոլորտներում` հաշմանդամություն ունեցող անձանց իրավունքների
պաշտպանություն, փախստականների իրավունքների պաշտպանություն,
թրաֆիքինգի դեմ պայքար, երեխաների իրավունքների պաշտպանություն և այլն,
Հայաստանի Հանրապետությունն իրականացնում է առանձին ծրագրեր:
Իրականացվում է հետևողական քաղաքականություն ազգային օրենսդրությունը
ՄԱԿ-ի, Եվրամիության, Աշխատանքի միջազգային կազմակերպության, Եվրոպայի
Խորհրդի, ԵԱՀԿ-ի չափանիշներին և նորմերին համապատասխանեցնելու
ուղղությամբ: Այս հանձնառությունների մասով, Հայաստանի Հանրապետությունը
ներկայացնում է պարբերական զեկույցներ մարդու իրավունքների պաշտպանության
վերաբերյալ ՄԱԿ-ի համապատասխան գործակալություններին, որի հիման վրա
մշակվում են առաջարկություններ Հայաստանում մարդու իրավունքների վիճակը
բարելավելու նպատակով:
<<Մարդու իրավունքների պաշտպանության զարգացման և կառավարման
ազգային ռազմավարության ընդունման (այսուհետ` Ռազմավարություն) նպատակն
է հասարակության քաղաքական, քաղաքացիական, սոցիալական, տնտեսական,
մշակութային ոլորտներում մարդու իրավունքների և ազատությունների
զարգացումը, որը ենթադրում է հետևողական ու համակարգված քաղաքականության
իրականացում` ուղղված Հայաստանի Հանրապետությունում պետականության
ամրապնդմանը, օրինականության և ժողովրդավարության գերակայությանը,
կրթության հասանելիությանն ու հասարակության իրազեկության մակարդակի
բարձրացմանը, ինչպես նաև Հայաստանի Հանրապետության կողմից ստանձնած
միջազգային և երկկողմ պարտավորությունների իրականացմանը>>:
ԳԼՈՒԽ I. ՄԱՐԴՈՒ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ԲՆԱԳԱՎԱՌՈՒՄ
ԱՌԿԱ ԻՐԱՎԻՃԱԿԸ
1.1. Մարդու իրավունքների պաշտպանության հիմնական պատկերը
1. 1991թ. սեպտեմբերի 21-ին անկախություն հռչակելուց ի վեր Հայաստանը
միացել է մի շարք միջազգային և տարածաշրջանային կազմակերպությունների,
որոնց թվում են` ՄԱԿ-ը, Եվրոպայի խորհուրդը, ԵԱՀԿ-ն և այլն: Եվրոպական
ընտանիքին առավել սերտորեն ինտեգրվելու Հայաստանի պատրաստակամությունը
և հետևողականությունը դրսևորվեց Եվրոպական հարևանության
քաղաքականության ծրագրում Հայաստանի ներգրավմամբ` Եվրամիության
նախաձեռնությամբ: Միաժամանակ վերոհիշյալ կազմակերպություններին
անդամակցումը և նրանց հետ սերտ կապերը ենթադրում են, որ պետությունը
հանձնառություն է ստանձել զարգացնել ժողովրդավարությունը, բարձրացնել կառավարման մակարդակը, երաշխավորել մարդու իրավունքների
պաշտպանությունը և օրենքի գերակայությունը: Այս ոլորտում առկա խնդիրները`
կապված Հայաստանի ստանձնած պարտավորությունների կատարման հետ
շարունակաբար բարձրացվել են ՄԱԿ-ի և այլ միջազգային կազմակերպությունների
կողմից և դրանց լուծման վերաբերյալ առաջարկներ են ներկայացվել: Սակայն
շուկայական տնտեսության և ժողովրդավարական կառավարման համակարգին
անցման ճանապարհին ծագող դժվարությունների հետևանքով մարդու
իրավունքների ոլորտը հետագա բարելավման կարիք ունի:
2. Մարդու իրավունքների ոլորտում մշակվել և իրականացվում են ծրագրեր, այդ
թվում` «Աղքատության հաղթահարման ռազմավարական ծրագիրը», որը 2008թ.
վերանվանվել է Կայուն զարգացման ծրագիր, «Կանանց կարգավիճակի բարելավման
և հասարակության մեջ նրանց դերի բարձրացման» 2004-2010թթ. ազգային ծրագիրը,
«Երեխաների իրավունքների պաշտպանության» գործողությունների ազգային
ծրագիրը, «Հաշմանդամների սոցիալական պաշտպանության» 2006-2016թթ.
ռազմավարությունը, «Մարդկանց շահագործման (թրաֆիքինքի) դեմ պայքարի
կազմակերպման» 2010-2012թթ. գործողությունների ազգային ծրագիրը, և այլն:
3. ՀՀ Կառավարության կողմից ընդունվել են <<Գենդերային քաղաքականության
2011-2015 թվականների ռազմավարական ծրագիրը և գենդերային
քաղաքականության 2011 թվականի միջոցառումների ծրագիրը հաստատելու
մասին>>, <<Ընդդեմ գենդերային բռնության ազգային ծրագիրը, 2011-2015 թթ.
ռազմավարական ծրագիրը և 2011 թվականի միջոցառումների հաստատելու մասին
արձանագրային որոշումները, նաև կառավարության նիստում հավանության է
արժանացել <<Կանանց և տղամարդկանց հավասար իրավունքների և հավասար
հնարավորությունների ապահովման մասին>> ՀՀ օրենքի նախագիծը:
4. Արդարադատության ոլորտում բարեփոխումներ իրականացնելու արդյունքում
ստեղծվել են ազգային օրենսդրությունը միջազգային չափանիշներին
համապատասխանեցնելու լուրջ նախադրյալներ: ՀՀ քրեական օրենսգրքում և
քրեական դատավարության օրենսգրքում տեղ են գտել դրույթներ, որոնք պատիժ են
նախատեսում կյանքի և առողջության, արժանապատվության ու անձի նկատմամբ
հարգանքի, ինչպես նաև քաղաքացիական, սոցիալական իրավունքների, ընտանիքի,
անչափահասների և արդարության դեմ գործած հանցագործությունների համար,
ինչպես նաև դատական և քննչական մարմինների կողմից մարդու իրավունքների և
ազատությունների խախտումների համար: ՀՀ քրեական օրենսգրքում, ՀՀ
ընտանեկան օրենսգրքում, Վարչական իրավախախտումների օրենսգրքում տեղ են
գտել մարդու իրավունքների և ազատությունների, ինչպես նաև
արժանապատվության պաշտպանության կուռ երաշխիքներ:
5. Մարդու իրավունքների պաշտպանության ոլորտում գործում են բազմաթիվ
հասարակական կազմակերպություններ, որոնք ակտիվորեն զբաղվում են
երեխաների, կանանց, ազգային փոքրամասնությունների, երիտասարդության,
թոշակառուների, ֆիզիկական սահմանափակ կարողություններով անձանց,
փախստականների և ձերբակալված անձանց խնդիրներով: Հասարակական
կազմակերպություններից շատերը պարբերական ստուգումներ են անցկացնում
մարդու իրավունքների պաշտպանության ոլորտում` մշակում կանխարգելման և
հանրային իրազեկման զանազան ծրագրեր: Ամեն տարի տարբեր հասարարակական կազմակերպությունների անդամները Ազգային ժողովին ներկայացնում են
զեկույցներ Հայաստանում մարդու իրավունքների ապահովման ոլորտում տիրող
վիճակի վերաբերյալ: